piątek, 12 grudnia 2014

Książki polecają się na prezent



Było już o kryminałach pod choinkę, ale nie samymi lekturami spod znaku zbrodni żyją czytelnicy. Chciałabym Wam polecić trzynaście książek, które przeczytałam w tym roku. Jako prezent pod choinkę dla bliskich lub dla Was.

Dla poszukujących książek o trudnych relacjach międzyludzkich

Remigiusz Grzela Złodzieje koni - RECENZJA

Powieść Remigiusz Grzeli mistrzowsko łączy w sobie skrajność emocji, od przytłaczającego smutku (pewien list nawilżył mi oczy lepiej, niż niejedne krople), przez wściekłość i nienawiść, po wywołujące uśmiech historie Belmondo. Ukazuje relacje międzyludzkie, stawia niełatwe pytania. 






Dla wielbicieli ciepłych, poruszających historii o zwykłych-niezwykłych ludziach

Fredrik Backman Mężczyzna imieniem Ove - RECENZJA

Fredrick Backman przepięknie pisze o samotności, tęsknocie, poczuciu wyobcowania. Nie stworzył taniego melodramatu opartego o płytkie zagrania. Wspaniale połączył smutek i radość, wykreował galerię zapadających w pamięć postaci. Jakże irytujących niekiedy, jakże zwyczajnych w swym szaleństwie.




Dla miłośników dobrej, życiowej prozy obyczajowej

Małgorzata Hayles Tymczasowa - RECENZJA

Co sprawia, że powieść Małgorzaty Hayles jest tak wyjątkowa? Przede wszystkim język. Autorka sama przyznała, że jest perfekcjonistką, że ważne są dla niej nie tylko zasady gramatyki, ale także melodia tekstu. Niekiedy długo poszukuje właściwego słowa, by tekst miał odpowiednie brzmienie. Ktoś może pomyśleć, że to jedynie puste słowa, ale gwarantuję, że po przeczytaniu debiutu (!) Hayles, zmieni on zdanie.



Dla poszukujących książek klimatycznych, tajemniczych, zapadających w pamięć

Carlos Ruiz Zafón Cień wiatru - RECENZJA

Carlos Ruiz Zafón opowiedział sobie i swoim czytelnikom niezwykle wciągającą historię, o wszystkim tym, co potrafi diametralnie zmienić czyjeś życie. Miłości, przyjaźni i literaturze. Ale także zazdrości, chęci zemsty i nienawiści.





Dla miłośników pięknej polszczyzny i poruszających, osobistych historii

Ignacy Karpowicz Sońka - RECENZJA

Sońka Ignacego Karpowicza nie krzyczy, nie woła, ani okładką, ani wnętrzem. W niej wszystko jest szeptem. Takim, który wwierca się w duszę i boli mocniej niż niejeden wrzask. Snutą przez tytułową bohaterkę opowieść, echo zwielokrotnia, roznosi ponad góry i las.





Dla zainteresowanych tematyką rasizmu

Barbara Mutch Kolor jej serca - RECENZJA

Barbara Mutch pokazuje niełatwą, okrutną rzeczywistość apartheidu najpierw oczami naiwnej, ciekawskiej dziewczynki, a w końcu dojrzałej kobiety, która uczy się walczyć o prawo do godnego życia. Inspiracją do napisania tej książki było, jak to często się zdarza, samo życie.





Dla wielbicieli oryginalnej narracji, wielowątkowych powieści i tematyki wojennej

Jaume Cabré Głosy Pamano - RECENZJA

Głosy Pamano Jaume Cabré to opowieść o tym, jak wielka jest cena życia wśród półprawd i kłamstw, wśród niedopowiedzeń i podwójnych tożsamości, wśród ludzi znanych, choć jednocześnie obcych, a przede wszystkim o tym, jaka jest cena docierania do prawdy, ujawniania tego, co inni chcieliby pogrzebać na zawsze. To historia nienawiści.




Dla ciekawych innego spojrzenia na losy zwykłych ludzi podczas II WŚ

Markus Zusak Złodziejka książek - RECENZJA

Powieść Markusa Zusaka trafi zarówno do młodszych jak i starszych czytelników. Może się stać doskonałym pretekstem do rozmowy z dziećmi na temat wojny, wydarzeń, które miały miejsce nie tak dawno temu, w cywilizowanym świecie cywilizowanych ludzi. Specyficzny język, oryginalny narrator, lekkość opowiadania niełatwej treści, snucia historii wzruszającej, smutnej, ale miejscami pogodnej i dającej odrobinę nadziei to bez wątpienia siła Złodziejki książek.


Dla ciekawych życia w innej kulturze

Brandon W. Jones Wiosenne dziewczęta - RECENZJA

Powieść Wiosenne dziewczęta robi ogromne wrażenie. Kryje w sobie takie pokłady smutku, niesprawiedliwości, bólu i strachu, że ciężko po lekturze przejść do porządku dziennego. Tyle w niej zła i okrucieństwa, tak wiele krzywd. Takie historie żyją w czytelniku jeszcze długo po zamknięciu książki, a świadomość tego, że nie są nierealne, nie daje spokoju.




Dla miłośników niezwykle humorystycznej fantastyki

Marta Kisiel Dożywocie - RECENZJA

Zabawna i pomysłowa - brzmi to tak płytko, że nawet niewielkie utopce nie zdołałyby się w tym stwierdzeniu zanurzyć. Pisarstwo Marty Kisiel wymyka się poza utarte schematy, nawet, gdy jej bohater w tym samym czasie wymyka się z miasta na wieś. 





Dla miłośników książek o książkach

Justyna Sobolewska Książka o czytaniu - RECENZJA

Jeśli interesuje was nie tylko własne, czytelnicze podwórko, to Książka o czytaniu, czyli resztę dopisz sobie sam Justyny Sobolewskiej powinna trafić do waszej biblioteczki.




Dla wielbicieli pięknie opowiedzianych zwykłych życiorysów (beletrystyka)

John Williams Profesor Stoner - RECENZJA

Profesor Stoner jest powieścią psychologicznie dopracowaną, dającą niekłamaną przyjemność obcowania z literaturą z wyższej półki. Mocna, a jednocześnie delikatna proza nie przechodzi bez echa, staje się czytelnikowi bliska. Opowiada o wszystkim tym, co pojawia się i przemija: sensie, szczęściu, nadziei, życiu.




Dla miłośników ciekawych biografii
Anna Mieszkowska Prawdziwa historia Ireny Sendlerowej - RECENZJA

Prawdziwa historia Ireny Sendlerowej to bohaterstwo, ale i strach, sukcesy, ale i przegrane. To przede wszystkim świadectwo siły i niezłomności. Portret kobiety, która ryzykowała życiem, by ratować życia innych.






***

To moje propozycje dla Was. A co Wy byście polecili?

Sama mam długą listę, ale tak po cichu Wam powiem, że tę najbardziej wymarzoną książkę już dostałam. Mikołaj wiedząc jak bardzo na nią czekam, postanowił uszczęśliwić mnie nieco wcześniej. Zamiast choinki, były więc łyse krzaki na rondzie, rozświetlone nikłym światłem latarni oraz reflektorami przejeżdżających samochodów. A później także moją radością.

41 komentarzy:

  1. Ciekawe tytuły, niektóre znam do innych się przymierzam :) Jeśli miałabym zamknąć się tylko w książkach przeczytanych w tym roku to poleciłabym
    - "Dom służących" Kathleen Grissom
    - "Niewidzialna korona" Elżbieta Cherezińska
    - "Zdarzyło się pierwszego września (albo kiedy indziej) Pavol Rankov

    Książki, którym warto poświęcić czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nom, gdybym dostał jako prezent "Niewidzialną Koronę", to całowałbym obdarowywacza po rękach. To jedna z najlepszych propozycji jakie można było wskazać :D

      Usuń
    2. Cherezińska stoi u mnie na półce (kupiłam mężowi) i kusi od dawna, ale to nie do końca moja tematyka, więc ze względu na objętość książek, nie bardzo potrafię się zmobilizować do lektury. ;)

      Usuń
  2. Podpisuję się pod "Sońką" i "Złodziejką książek", a sama chętnie znalazłabym pod choinką "Głosy Pamano" ;) I jeszcze ta "Książka o czytaniu" mnie zastanawia...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam nadzieję że pod moją choinką znajdzie się książka Marty Kisiel :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli ktoś znajdzie pod choinką dożywocie, to znaczy że obdarowujący żywi naprawdę ciepłe uczucia. Książka jest chyba nie do dostania obecnie :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy od zasobności portfela. Na Allegro można czasami powalczyć. ;)

      Usuń
  5. Trzy z powyższych czytałam ("Tymczasowa", "Złodziejka książek", "Cień wiatru") i też mogę je polecać :) Cztery inne mam w planach :) Z tegorocznych lektur dodałabym jeszcze "Czas Motyli" oraz biografię The Beatles, jeśli ktoś lubi muzyczne pozycje :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja sobie zamówiłam tę serię o Marii Antoninie, o której wszyscy opowiadają :). Podejrzewam, że na prezent dla kogoś innego też by się nadała, bo śliczne okładki ;). Ale sama na razie jeszcze nie czytałam, więc tak całkiem jeszcze polecić nie mogę ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Póki co po tego typu książki rzadko sięgam (w porywach do wcale), ale te wszystkie pozytywne recenzje dają do myślenia. ;)

      Usuń
  7. Też polecam ,,Złodziejkę książek" bardzo, ostatnio kupiłam sobie na prezent u autorki ,,Prawdziwą historię Ireny Sendlerowej" i już nie mogę doczekać się jej lektury!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie się podobała i mam nadzieję, że i Ciebie nie zawiedzie.

      Usuń
  8. Super, że zrobiłas takie zestawienie, ja bym najchętniej przygarnęła wszystkie, a już na pewno wszystkie od drugiej kategorii w dół :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ta pierwsza jest chyba moją najlepszą tegoroczną. ;)

      Usuń
  9. Ekspedycje, Morderstwo jako dzieło sztuki , Twardzielkę... same kryminały u mnie ;P w polecanych;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oooo, same dobre pozycje :)

    naczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  11. Sama myślę nad takim postem, ale już się chyba z nim nie wyrobię :( Może zrobię na Nowy Rok :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na posty z polecankami nigdy nie jest za późno. :)

      Usuń
  12. Jeśli Mikołaj mnie słyszy ( albo czyta w moich myślach ) - to może spokojnie obdarować mnie książką z tej listy ( może z wyjątkiem Zafona i Zusaka )

    OdpowiedzUsuń
  13. Pod ,,Sońką" zdecydowanie się podpiszę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dwie z wymienionych czytałam i były cudowne! A 3 chętnie bym przygarnęła dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Z wymienionych przez Ciebie obstawiam Johna Williamsa i Martę Kisiel :)

    OdpowiedzUsuń
  16. "Mężczyzna imieniem Ove" kupiłam przez Ciebie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Cień wiatru - mam, Sońkę - pożyczyłam z biblioteki.
    Jestem pod urokiem dwu ostatnio czytanych książek i uważam, że były by znakomite na prezenty :

    - niepozorne pozornie "Letnie noce" Ireny Baczkowskiej
    i
    "Żniwo gniewu" Lucie Di Angeli-Ilovan.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie znam żadnej, więc tym bardziej dziękuję za polecenie. :)

      Usuń
  18. Sporo tych książek już przeczytałam i faktycznie są dobre (Cień wiatru, Sońka, Mężczyzna imieniem Ove i Głosy Pamano. Jeśli miałabym Ci coś polecić to na pewno "Dostatek" (realizm magiczny w formie!), "Zanim zaśniesz" (trzymający w napięciu thriller psychologiczny, nie pamiętam czy czytałaś), Księgę Diny (norweska saga), "Niewidzialna korona" (tom drugi rewelacyjnej powieści historycznej) i "Samolot bez niej" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Księgę Diny" czytałam - super. Film też. Pozostałych nie czytałam, ale zwłaszcza "Dostatek" mnie zaciekawił. Cherezińską wszyscy polecają, mam na półce, ale jakoś nie potrafię się zmobilizować do przeczytania jej książek. Może za jakiś czas. :)

      Usuń
  19. Ciekawa jestem, na jaką książkę tak czekałaś, że Mikołaj przyniósł wcześniej ;)

    Z nie kryminałów polecam:
    - "Stephen King. Sprzedawca strachu" Roberta Ziębińskiego (moja najświeższa recenzja)
    - "Jacek Cygan. Życie jest piosenką" Jacka Cygana
    - "Taka zabawna historia" Krzysztofa Kowalewskiego i Juliusza Ćwielucha
    - "Emancypantki" Bolesława Prusa
    - "Niedoparki" i "Niedoparki powracają" Pavla Sruta.

    Taka lista na szybko, pewnie więcej by się znalazło ;)

    A ja marzę o "Komórce" Cooka i chyba sobie kupię pod choinkę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tu kilka interesujących mnie książek, ale jednak kryminały wygrywają.
      Po Twoich zachwytach obiecałam sobie nadrobić Cooka, ale mi nie wychodzi. ;)

      Usuń
  20. Przeczytałam rozmowy prowadzone przez Jarka Czechowicza. To mi wyznaczyło niejako nowy kierunek, więc dla mnie - pierwsza pozycja - Remigiusza Grzeli...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co prawda mam za sobą tylko dwie książki tego autora, ale zarówno tę jak i "Wybór Ireny" gorąco Ci polecam. Jestem pewna, że Ci się spodobają.

      Usuń
  21. Muszę w końcu dorwać "Sońkę" i "Prawdziwą historię Ireny Sendlerowej". :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Szczególnie mocno przytuliłabym Zafóna :) Aż sama się dziwię, że to napiszę, ale pod choinką nie liczę na znalezienie ani jednej książki! Urodzinowo dostałam tyle tytułów, że powinno mi to wystarczyć na długo :) Chociaż tak właściwie to czy można dostać za dużo książek? :))

    Sama gdy kupuję innym książki (to przecież najlepszy prezent, prawda?) staram się wybrać coś mocno dopasowanego do zainteresowań. W zeszłym roku tacie, który jest fanem Czterech pancernych na ekranie, podarowałam wersję książkową :) Ostatnio widziałam też publikację o historii polskich kabaretów - od razu zaświeciła mi się lampka, że spodobałaby się mojemu M. Twoje zestawienie bardzo mi się podoba, bo niemal każdy może znaleźć w nim coś dla siebie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiadam na pierwsze pytanie: nie, nie można. :D

      Otóż to, to zestawienie to taka moja podpowiedź, a właściwie chęć podzielenia się z Wami dobrymi, w mojej opinii, książkami, ale wiadomo - najważniejszy jest gust tego, komu robimy prezent. :)

      Usuń
  23. Czytałam tylko dwie z powyższych, więc jeszcze sporo dobrego przede mną. :) A co bym poleciła? Serię "Carnivia", książkę "Plan", Samotność ma twoje imię", "Syna"...

    OdpowiedzUsuń
  24. Za późno dotarłam do tego wpisu, bo zamówiłam już u Mikołaja książki, które bardzo chciałabym od niego dostać. Nie chcę obciążać go kolejnymi zachciankami, w Święta nie wypada być okrutnym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tam, to przecież tylko raz w roku. Jakoś to zniesie. :P

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...