wtorek, 16 grudnia 2014

Deszcz nagród i nominacji



Czarno-biały obraz. Skromny. Sporo w nim przestrzeni. I emocji. Ten film udowadnia, że nie trzeba krzyczeć, by zostać usłyszanym.

Lata 60'. Wychowywana w klasztorze Anna, lada moment ma złożyć śluby zakonne. Jej przełożona zmusza ją jednak, by najpierw spotkała się ze swoją ciotką, jedyną żyjącą krewną. To spotkanie okaże się wielkim wydarzeniem dla każdej z nich, a wspólnie przebyta podróż, pomoże im odkryć tajemnice rodzinne i prawdę o nich samych. 


O obrazie Ida Pawła Pawlikowskiego, w ostatnich dniach zrobiło się bardzo głośno. Kameralny dramat został doceniony przez publiczność i krytyków. Znalazł się na liście produkcji nominowanych do Złotego Globu w kategorii najlepszy film zagraniczny, doceniono go rozdając Orły i Złote Lwy, wyróżniono w Toronto i Los Angeles, zdobył wiele nagród i nominacji na mniejszych i większych festiwalach filmowych, wielu wierzy w to, że ujrzymy go na liście nominacji do Oscara (na przykład ja). 



Być może nie są to złudne nadzieje, w końcu na liście zdobytych nagród znajduje się także sześć statuetek Europejskiej Akademii Filmowej. Wcielające się w główne role Agata Trzebuchowska (Ida) i Agata Kulesza (Wanda, ciotka Idy) przegrały co prawda z Marion Cotillard w "walce" o tytuł najlepszej europejskiej aktorki, ale Ida została najlepszym europejskim filmem roku. Wyróżniono ją także za za reżyserię, zdjęcia i scenariusz, zdobyła nagrodę publiczności oraz nagrodę im. Carlo Di Palmy dla europejskiego operatora roku. Dobra wróżba? Całkiem prawdopodobne.

Są oczywiście i tacy, którym film się nie podoba. Określają go jako antypolski. To pewnie ci sami, którzy zmieszali z błotem Pokłosie, zapominając, że Polak nie święty i swoje za uszami też ma.

W weekend w końcu i ja obejrzałam Idę, która jest dopracowana od początku do końca. Nie ma w niej zbędnych słów, gestów, kadrów. Mimo swej kameralności, mieści w sobie wiele emocji. Zachwyciła mnie gra Agaty Kuleszy, która wciela się w postać inspirowaną osobą Heleny Wolińskiej-Brus, komunistycznej działaczki żydowskiego pochodzenia. Zauroczyły mnie zdjęcia, poruszyła historia. Nie wiem czy tak do końca rozumiem aż tak ogromne poruszenie wokół filmu Pawlikowskiego, ale jedno jest pewne - to bardzo dobre kino. Skromne, ale mocne. I na pewno warte tego, by poświęcić mu 80 minut w trakcie seansu i co najmniej drugie tyle po - na refleksje.


zwiastun filmu

36 komentarzy:

  1. Oglądałam, gra Kuleszy mnie zachwyciła :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O Idzie zrobiło się bardzo głośno, i pewnie będzie jeszcze głośniej - a to również za sprawą bulwersującej krytyki Heleny Datner z Żydowskiego Instytutu Historycznego.
    cyt.: "Ida" to film bardzo przeciętny, w którym postaci charakterologicznie przypominają marionetki z kukiełkowych spektakli – są przedstawiane bardzo schematycznie, a główna bohaterka nie ma żadnego życia wewnętrznego. – Produkcja Pawlikowskiego od strony przekazu jest po prostu kiepska - sylwetki obydwu bohaterek są ukształtowane na zasadzie stereotypów: żydowskiej, komunistycznej k*rwy, której "przydarzył się" Holocaust i dziewicy, "zmywającej" swoje niekatolickie pochodzenie w klasztorze.

    Proszę przeczytać całość: "Ida" pełna antysemickich stereotypów?
    http://natemat.pl/80843,ida-pelna-antysemickich-stereotypow
    ...a potem dyskutujmy;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię grę aktorską Agaty Kuleszy, dlatego przez wzgląd na nią, chętnie obejrzę niniejszy film.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mnie cieszy nagroda dla polskiego filmu, teraz muszę go jeszcze zobaczyć:)

    OdpowiedzUsuń
  5. No właśnie. O "Idach" zrobiło się głośno. Osobiście jestem zaskoczony aż takim przyjęciem filmu przez cały świat. To duma :) Skoro Ty polecasz ten film i polecają inni, to pasowałoby się z nim poznać. Zapowiada się ciekawa historia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To jest tytuł, który z pewnością obejrzę. Wiele słyszałam i czytałam o tym filmie, wiele dobrego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Od jakiegoś czasu czaje się na ten film i może w czasie okołoświatecznym uda mi się go obejrzeć.

    OdpowiedzUsuń
  8. Widziałam Agatę Kuleszę w teatrze, świetna aktorka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę. Chciałabym ją zobaczyć na żywo.

      Usuń
  9. Nie słyszałam o filmie, ale bardzo mnie zainteresowałaś, będę musiała koniecznie obejrzeć w wolnej spokojnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ostatnio jest bardzo głośno o tym filmie. I zamierzam go obejrzeć, nie mogę być w tyle.

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie mogłam jakoś skończyć Idy. Dobry obrazek, ale jakoś nie zatrzymał przy sobie...

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj dość głośno, a ja jeszcze nie widziałam ...

    OdpowiedzUsuń
  13. Coraz głośniej robi się o tym filmie, ale jeszcze nie oglądałam.

    OdpowiedzUsuń
  14. Cieszę się ogromnie z tych nagród i nominacji, ponieważ "Ida" jest mądrym i pięknym filmem w swojej prostocie, a gra aktorska to wirtuozeria na najwyższym poziomie!

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja słyszę po raz pierwszy o tym filmie od Ciebie- rzadko oglądam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może warto to zmienić? Kino ma dużo do zaoferowania. Nie mniej niż książki. :)

      Usuń
  16. O jej, a ja dalej nie znam tego filmu!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo mi się podobała gra Kuleszy. :) Fajnie słyszeć, że polskie kino odnosi sukcesy na świecie. :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeszcze nie oglądałam, ale sporo już dobrego o nim czytałam. Dla samej Kuleszy chętnie go kiedyś obejrzę, ale również fabuła mnie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  19. Jeszcze nie oglądałam, ale zamierzam nadrobić jakoś w okresie świątecznym :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Uwielbiam współczesne czarno-białe filmy. Nic nie rozprasza, widać wszystkie emocje jak na dłoni. Na pewno obejrzę i ten film, bo zachęciłaś mnie. W końcu tyle nagród nie zostało przyznanych bez powodu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nawet trafił na krótką listę oscarową. Ciekawe czy do finału też się dostanie.

      Usuń
  21. Postanowione - w najbliższej wolnej chwili oglądam!

    OdpowiedzUsuń
  22. Dziś o 17.05 Ida w TV na Canal+

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oglądałeś, Telegazeto? ;)

      Usuń
    2. Oglądałem i podobnie jak Ty do końca nie rozumiem, skąd aż tak ogromne poruszenie wokół tego filmu.
      Na kolana nie rzuca.

      Usuń
  23. Chciałabym obejrzeć żeby wyrobić sobie opinię, bo na razie wiele o tym filmie słyszałam i czuję się mocno zaintrygowana. Tym bardzie, że jak piszesz to bardzo dopracowana produkcja, w której emocji nie brakuje.

    OdpowiedzUsuń
  24. No i potwierdził się pesymistyczny scenariusz : walorów "Idy" w L.A. nie doceniono.
    Reżyser "Idy" o Złotych Globach: strasznie to było nudne, wszyscy się rozpłakiwali na zawołanie.
    http://www.tvn24.pl/lewiatan-najlepszym-filmem-nieanglojezczynym-ida-bez-zlotego-globu,505106,s.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jakoś mnie to nie zaskakuje. Muszę obejrzeć ten rosyjski film, bo ogromnie go jestem ciekawa. Tym bardziej, że sama na razie (w walce o Oscary) trzymam kciuki za "Mandarynki", które szans raczej nie mają.

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...