niedziela, 2 marca 2014

Oscarowy zawrót głowy 2014,
czyli komu statuetkę?



Dosłownie zawrót głowy, bo o ile w ubiegłym roku mniej więcej potrafiłam wyczuć, kto do domu wróci pijany ze szczęścia, a kto nietrzeźwy z rozpaczy , tak po obejrzeniu większości filmów nominowanych do nagrody w tym roku, wiem mniej więcej tyle, ile przed seansami.




*** NAJLEPSZY FILM ***

  1. Ona
  2. Wilk z Wall Street 
  3. Nebraska
  4. Zniewolony. 12 Years A Slave
  5. Kapitan Philips
  6. American Hustle
  7. Witaj w klubie
  8. Grawitacja
  • Tajemnica Filomeny

W tym roku z dziewięciu filmów nominowanych do nagrody głównej, obejrzałam niestety tylko osiem. Nie zdążyłam zobaczyć jedynie Tajemnicy Filomeny. Może to znak, że powinnam sięgnąć najpierw po książkę? Chciałabym, żeby wygrał film Ona, ale wiem, że to niemożliwe, więc ściskam kciuki za Wilka z Wall Street i będę je trzymać aż do momentu, kiedy to zostanie ogłoszone zwycięstwo Zniewolonego.

*** NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY ***

  1. Leonardo DiCaprio (Wilk z Wall Street)
  2. Christian Bale (American Hustle)
  3. Matthew McConaughey (Witaj w klubie)
  4. Bruce Dern (Nebraska)
  5. Chiwetel Ejiofor (Zniewolony. 12 Years A Slave)

Co roku mam taką kategorię aktorską, przy której zaciskam kciuki z całych sił i naprawdę mocno przeżywać to, do kogo trafi statuetka. Rok temu w taki sposób kibicowałam Christophowi Waltzowi, dwa lata temu Octavii Spencer. Z jakim skutkiem? Właściwym. Mam nadzieję, że moja wiara w moc sprawczą zaciskanych kciuków sprawi, że w końcu Oscara dostanie Leonardo DiCaprio. Po cichu przyznam, że konkurencję ma bardzo mocną, ale przecież Octavia wygrała z Jessicą Chastain, a Waltz z Robertem DeNiro, więc mam prawo nie tracić nadziei.

*** NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA ***

  1. Meryl Streep (Sierpień w hrabstwie Osage)
  2. Cate Blanchett (Blue Jasmine)
  3. Amy Adams (American Hustle)
  4. Sandra Bullock (Grawitacja)
  • Judi Dench (Tajemnica Filomeny)

Wydawało mi się, że Bullock zagrała nienajgorzej, ale gdzie jej tam do swoich nominowanych koleżanek. Meryl Streep po raz osiemnasty (!) ma szansę na statuetkę i uważam, że w pełni na nią zasłużyła. Jeśli jeszcze nie widzieliście Sierpnia w hrabstwie Osage, to koniecznie musicie to nadrobić! Warto też zwrócić uwagę na rolę Cate Blanchett, która w filmie Woody'ego Allena zagrała naprawdę rewelacyjnie.
Niestety nie widziałam filmu z Judi Dench, a wiem, że to naprawdę dobra aktorka.

*** NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY ***

  1. Michael Fassbender (Zniewolony. 12 Years A Slave)
  2. Jared Leto (Witaj w klubie)
  3. Barkhadi Abdi (Kapitan Phillips)
  4. Bradley Cooper (American Hustle)
  5. Jonah Hill (Wilk z Wall Street)

Stawiam na Fassbendera lub Leto. Reszta nie zrobiła na mnie większego wrażenia.

*** NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA ***

  1. June Squibb (Nebraska)
  2. Jennifer Lawrence (American Hustle)
  3. Lupita Nyong'o (Zniewolony. 12 Years A Slave)
  4. Julia Roberts (Sierpień w hrabstwie Osage)
  5. Sally Hawkins (Blue Jasmine)

Trzymam kciuki za June Squibb lub Jennifer Lawrence. Kogo wybierze Akademia? Gdybym miała strzelać, stawiałabym na Lupitę Nyong'o (i nie ma w tym strzelaniu rasistowskich podtekstów!).

*** NAJLEPSZY REŻYSER ***

  1. Martin Scorsese
  2. Alfonso Cuarón
  3. Alexander Payne
  4. Steve Mcqueen
  5. David O. Russel

Kolejną parę kciuków (jak widzicie, sporo ich mam) ściskam za Martina Scorsese, który dwa lata temu z niezrozumiałych dla mnie przyczyn przegrał z Michelem Hanazaviciusem i jego Artystą, zarówno w kategorii reżyserskiej jak i w głównej, dla najlepszego filmu. Podejrzewam jednak, że i w tym roku wróci z gali z pustymi rękami, a najlepszym reżyserem zostanie Alfonso Cuarón.

*** NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY ***

  1. Ona
  2. Witaj w klubie
  3. Nebraska
  4. American Hustle
  5. Blue Jasmine

Mam nadzieję, że w tej kategorii wygra Ona. Choć wydaje mi się, że laureatem może zostać American Hustle. Trudno mi ponumerować filmy w odpowiedniej kolejności, bo poza moim typem na zwycięzce, właściwie wszystkie pozostałe scenariusze oceniam mniej więcej podobnie.

*** NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY ***

  1. Wilk z Wall Street
  2. Zniewolony. 12 Years A Slave
  3. Kapitan Phillips
  • Tajemnica Filomeny
  • Przed północą

Oczywiście trzymam kciuki za Wilka z Wall Street, choć każdy z obejrzanych przeze mnie filmów zasługuje na zwycięstwo w tej kategorii.

*** NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY ***

  1. W kręgu miłości
  2. Polowanie

  • Wielkie piękno
  • Omar
  • L'Imagine manquante

Gdy ogłosili nominacje w tej kategorii, byłam przeszczęśliwa, gdy ujrzałam wśród nich Polowanie. Nadal ten film uwielbiam, ale cóż - obejrzałam W kręgu miłości, szczęka mi opadła i teraz nie jestem pewna, czy to właśnie film Vinterberga powinien wygrać. Chodzą też słuchy, że Wielkie piękno to także silna konkurencja.

*** NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY ***

  1. Jeździec znikąd
  2. Witaj w klubie
  • Jackass: Bezwstydny dziadek

Jeździec znikąd to strasznie kiepski film i można powiedzieć, że charakteryzacja jest jednym z nielicznych jego plusów. Może nawet jedynym? Ale czy to pozwoli mu wygrać - nie jestem pewna.

*** NAJLEPSZA MUZYKA ORYGINALNA ***

  1. Złodziejka książek
  2. Ona
  3. Grawitacja

    • Tajemnica Filomeny
    • Ratując pana Banksa

    Podobała mi się muzyka do filmów Złodziejka książek i Ona, ale akurat w tej kategorii swojego typu nie mam.

    *** NAJLEPSZA PIOSENKA ***

    1. The Moon Song wyk. Scarlett Johansson & Joaquin Phoenix (Ona)
    2. Ordinary Love wyk. U2 (Mandela: Long Walk To Freedom)
    3. Happy wyk. Pharrell Williams (Minionki rozrabiają)
    4. Let It Go wyk. Idina Manzel (Kraina lodu)

    O nominowanych utworach wypowiadałam się w notce Piosenka na miarę Oscara 2014. Tam też możecie je wysłychać. Najprzyjemniej mi się słucha The Moon Song, ale stawiam na to, że wygra Ordinary Love.

    *** NAJLEPSZA SCENOGRAFIA ***

    1. American Hustle
    2. Zniewolony. 12 Years A Slave
    3. Grawitacja
    4. Ona
    • Wielki Gatsby

    Szczerze? Pojęcia nie mam kogo wybierze Akademia! Ja postawiłabym na American Hustle.

    *** NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE ***

    1. Grawitacja
    2. Iron Man 3
    3. Jeździec znikąd

    • Hobbit: Pustkowie Smauga
    • W ciemność. Star Trek

    Stawiam na to, że kategorie techniczne będą należały do Grawitacji. I trudno się temu dziwić.

    *** NAJLEPSZE KOSTIUMY ***

    1. American Hustle
    2. Zniewolony. 12 Years A Slave
    • Wielki Gatsby
    • The Invisible Woman
    • Wielki Mistrz

    Widziałam tylko dwa filmy i nagrodziłabym American Hustle, ale myślę, że Wielki Gatsby ma spore szanse na wygraną.

    *** NAJLEPSZE ZDJĘCIA ***
    1. Grawitacja
    2. Nebraska
    3. Labirynt

    • Co jest grane, Davis?
    • Wielki mistrz

    Nie wyobrażam sobie, by w tej kategorii nie miała zostać nagrodzona Grawitacja. Na liście nominacji zabrakło mi Złodziejki książek.

    *** NAJLEPSZY DŁUGOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY ***

    1. Ernest i Celestyna
    2. Kraina Lodu
    3. Krudowie 
    4. Minionki rozrabiają

    • Kaze tachinu

    Kilka słów na temat nominowanych animacji możecie poczytać w notce Animowani goście gali oscarowej. Chciałabym, by wygrała francuska animacja Ernest i Celestyna, ale sądzę, że statuetka powędruje do Krainy lodu.

    *** NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY ***

    1. Pan Hublot

    • Feral
    • Koń by się uśmiał
    • Miejsce na miotle
    • Tsukumo

    Obejrzałam tylko Pana Hublota, całkiem sympatyczny filmik. Fabuła trochę jak Kamizelki Prusa, tylko w drugą stronę.

    ***

    O pozostałych kategoriach nie mam co się wypowiadać, bo albo nie znam filmów, albo nie znam się na samej kategorii.

    Jakie są Wasze typy?

    58 komentarzy:

    1. Ale sporo obejrzałaś filmów nominowanych do Oscara :) Ja trzymam kciuki za Leo, należy mu się!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Od ogłoszenia nominacji oglądałam prawie wyłącznie filmy z listy. :)

        Ja też!

        Usuń
    2. Mam kilka swoich typów, zwłaszcza jeśli chodzi o najlepszy film i najlepszą animacje pełnometrażową.

      OdpowiedzUsuń
    3. Mój typ - Matthew McConaughey "Witaj w klubie" :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ma duże szanse. Pewnie większe niż Leo, niestety.

        Usuń
    4. Najlepszy film - pewnie dostanie "Zniewolony"
      Najlepszy aktor pierwszoplanowy - obstawiam, że dostanie Matthew lub Christian, ale kibicuję Leo :)
      Najlepsza aktorka pierwszoplanowa - zdecydowanie Cate Blanchett :)
      Aktor drugoplanowy - kibicuję Fassy'emu, ale pewnie dostanie Jared
      Aktorka drugoplanowa - mój największy dylemat bo kibicuję Jennifer, Julii i Lupicie. Może wygra ta ostatnia? Jak dla mnie największa zagadka
      Reżyser - pewnie wygra Cuaron, ale nie mam nic przeciwko Scorsese
      Film animowany - trzymam kciuki za Krainę lodu
      Piosenka -kibicuję Let it go, ale pewnie wygra U2
      Film nieanglojęzyczny - niestety nie widziałam żadnego, ale wiele dobrego czytałam o Polowaniu i Kręgu miłości

      Tak mniej więcej wyglądają moje typy :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Dla mnie kategorie aktorskie są nie do odgadnięcia. Właściwie niemal każdy może wygrać, no, może poza Bullock, Hawkins i pewnie Dernem też.

        Usuń
    5. Oscary dla aktorów obstawiłabym podobnie. :)

      OdpowiedzUsuń
    6. Tak się zastanawiam i zastanawiam i wydaje mi się, że statuetka dla "Zniewolonego" byłaby zbyt oczywista. Stawiam na American Hustle lub Witaj w klubie. Mam nadzieję, że dziś jeszcze uda mi się obejrzeć Her, bo dużo osób ten film poleca. Jeśli chodzi o aktora, to jak wiesz trzymam kciuki za Leo, bo mu się należy za te wszystkie lata, chociaż ma niezłą konkurencję w osobie Matthew McConaughey'a. Myślę, że za aktora drugoplanowego Oscara zgarnie Leto. Reszty nie obstawiam, bo obejrzałam za mało :p

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Szczerze? Mam nadzieję, że masz rację. Został już nagrodzony Złotym Globem i to powinno wystarczyć. Jeśli nie wygra któryś z moich typów, to już wolałabym, żeby wygrały Twoje niż "Zniewolony".

        Tak, trzymamy kciuki za Leo!

        Usuń
    7. Obejrzałam niestety tylko "Grawitację" i film "Ona". Widziałam też "Sierpień". reszta dopiero w planach. Mam nadzieję, że Julia Roberts jednak Oscara dostanie, bo jej rola była niesamowita. Bardzo mi się podobała. A film "Ona" faktycznie miał ciekawy scenariusz, ale przyznam, że do połowy filmu walczyłam ze sobą, żeby nie zasnąć. Miałam wrażenie, że tam w kółko o tym samym gadają (bo film przegadany). Pomysł na film dobry, ale jednak mnie nie porwał.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Zasnąć? Ooooo... To mnie zaskoczyłaś. Mnie się ten film nie wydał przegadany. Szalenie mi się podobała całość.

        Usuń
    8. Co roku obiecuję sobie, że tym razem obejrzę wszystkie i będę kibicowała. A potem bierze we mnie górę niechęć do wszelkich oscarowych filmów, o których zazwyczaj ludzie nie będą pamiętali za kilka lat. Więc oglądam tylko te najciekawsze. Czyli Sierpień już za mną, Blue Jasmine również, przede mną jeszcze "Her" i "Nebraska". Z tych "wyżej nominowanych". Z tych ginących w tłumie, fajnie zapowiada się "Co jest grane, Davis" czy "Gatsby".
      A jutro zapewne będzie wielkie oglądanie filmu wygranego. I mam nadzieję, że to będzie albo Her albo Nebraska, a nie coś, na czym przypadkiem zasnę (jak mi się zdarzyło na Artyście...)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Dla mnie zwycięstwo "Artysty" jest totalnie niezrozumiałe. Większość nominowanych wtedy filmów była o wiele ciekawsza.

        "Co jest grane, Davis" też chcę obejrzeć. Co do "Wielkiego Gatsby'ego", to najpierw chcę zobaczyć starszą wersję. A tak poza tym polecam "Polowanie" i "W kręgu miłości".

        Usuń
    9. Eee tam Oskary, Ukraina się sypie - nie mam czasu na Oskary :P

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Knujesz jakiś niecny plan unicestwienia Putina, czy co? ;)

        Usuń
    10. Chyba zgodziłbym się tutaj na wszystko, poza nagrodą dla Scorsese - ja tam wcisnąłbym Jonze'a:)

      OdpowiedzUsuń
    11. Niestety nie jest w stanie się wypowiedzieć, bo wielu filmów nie widziałam. Jak zwykle w okresie oscarowym byłam zawalona sesją i innymi obowiązkami, więc na filmy brakło czasu. Zresztą teraz ugrzęzłam w serialach :P

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Co tydzień moje ukochane "The Walking Dead", a oprócz tego "Twisted" i "Boardwalk Empire". Wkręciłam się też w stare nowelki horrorowe z cyklu "Czy boisz się ciemności?" :D

        Usuń
      2. No i dopisałam trzy nieznane mi tytuły do listy. :D

        Usuń
    12. Kiedy ja nadrobię zaległości i obejrzę te filmy... :(

      OdpowiedzUsuń
    13. Nebraska baaaaaaaaaaaaaaaardzo zirytowała mojego męża. Wynudził się, że hej.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To nie jest film dla każdego, widocznie woli więcej akcji w akcji. ;)

        Usuń
    14. Trzymam kciuki za Wilka z Wall Street, Leonardo i Scorsese, należały im się Oscary już wcześniej, należą i teraz, ale przychylam się do Twojego zdania, że największym wygranym będzie niestety Zniewolony, efekt Django i tego, że Amerykanie lubią nagradzać ciężką tematykę. Meryl Streep jest genialną aktorką, więc trzymam kciuki za Sierpień w hrabstwie Osage, filmu nie widziałam, ale na pewno obejrzę, bo trailery były bardzo obiecujące.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. To obejrzyj koniecznie, bo ciekawa jestem, czy przychylisz się do zdania wielu osób, że Meryl w tej roli przeszarżowała.

        Usuń
    15. Czekam na galę, żeby sprawdzić twoje typy :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Oglądasz? Jeśli tak, to zazdroszczę. Mnie się nie uda. :(

        Usuń
    16. Czekam na galę, żeby sprawdzić twoje typy :)

      OdpowiedzUsuń
    17. Aj, będę dzisiaj oglądać! Mam nadzieję, że nie zasnę ;)

      OdpowiedzUsuń
    18. Ale wyobstawiałaś :) ciekawe na ile intuicja Cię nie zawiedzie :) ja się nie wypowiadam, bo żadnego z nominowanych filmów nie widziałam :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. W zeszłym roku byłam bardziej pewna swoich typów.

        Usuń
    19. Nie oglądałam, więc nie mogę się wypowiadać.
      Zobaczmy, kto wygra:)

      OdpowiedzUsuń
    20. Czekam na dzisiejszą galę, mam swoje typy i chcę się przekonać, czy uda mi się ,,ustrzelić" choć jedno miejsce ;)

      OdpowiedzUsuń
    21. Nie wszystkie filmy oglądałam, więc trudno mi jakoś typować faworyta, ale jestem ciekawa, czy Ty trafisz:)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jak się wszystkich nie widziało to faktycznie, ciężko typować.

        Usuń
    22. Z wymienionych wszystkich filmów to tylko na Hobbicie byłam, ale Wilka... z Leonardo koniecznie muszę zobaczyć i Złodziejkę:D

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. "Złodziejkę" widziałam w sobotę i bardzo mi się podobała, mimo, że wielokrotnie słyszałam, że to słaby film.

        Usuń
    23. ja jutro siąde przed kompem i zoabzce kto oskary wygrał. szczerze powiem,że nawet nie wiem kto ma szanse, ale wiem że filmy oskarowe zobacze D

      OdpowiedzUsuń
    24. Ja trzymam kciuki za Meryl Streep, Jennifer Lawrence oraz piosenkę Ordinary Love. Reszty nie mam pojęcia :D Czekam na rozstrzygnięcie!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Lawrence była moim typem, dopóki nie obejrzałam "Nebraski". ;)

        Usuń
    25. Ciekawy post:) Ja niestety oskarowych nominacji jeszcze nie widziałam, więc nie mogę się wypowiadać, ale większość z tych filmów mam w planach.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Jest tu kilka wartych uwagi, np. "Ona", "Sierpień w hrabstwie Osage", "W kręgu miłości" czy "Wilk z Wall Street". :)

        Usuń
    26. Wg mnie świetna muzyka do Złodziejki Książek, może wygra...

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Niestety nie wygrała, a też mi się bardzo podobała. :)

        Usuń
    27. I Twoje typy nie do końca się sprawdziły ;)

      OdpowiedzUsuń

    Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

    Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...