sobota, 24 sierpnia 2013

Książki mojego dzieciństwa

Zainspirowana przez Wiki, która zainspirowała się wpisem na blogu Esa Czyta, postanowiłam stworzyć notkę z książkami mojego dzieciństwa. Wszystkie pytania opracowane są przez Esę.

1. Książka, którą czytano Ci przed snem?

Nie pamiętam. Dość szybko nauczyłam się czytać, więc zamiast słuchać audiobooków by Mama & Tata, czytałam sobie sama.

2. Książka, na którą nie mogłaś się "napatrzeć"?

Niezwykłe przygody Ani i Pawła Gilberta Delahaye Marcela Marliera. Z zapartym tchem śledziłam przygody małych bohaterów i uwielbiałam przepiękne ilustracje. Część z nich możecie zobaczyć na końcu notki.

3. Książka, po przeczytaniu której się bałaś?

Hmm... Może nie bałam się aż tak bardzo, ale Przygody Tomka Sawyera mocno działały na moją wyobraźnię. Zwłaszcza nocna wyprawa na cmentarz i przygoda w jaskini. Brrr... Chyba jednak się bałam.

4. Ulubiona baśń?

W dzieciństwie uwielbiałam baśnie. Trudno mi wybrać tę ulubioną. Na pewno byłaby to jedna z baśni Andersena. Może Dziewczynka z zapałkami? Albo Królowa Śniegu?

5. Książka, która kojarzy Ci się ze wczesnoszkolnymi latami?

W pustyni i w puszczy Henryka Sienkiewicza i Robinson Kruzoe w wersji Stanisława Stampfla (fakt, że nie przeczytałam oryginału Daniela Defoe Przypadki Robinsona Cruzoe, a jedynie jakąś marną podróbkę, boli mnie do dziś; usprawiedliwia mnie jedynie to, że nie wiedziałam po co sięgam).
Ogromnie żałowałam, że pierwszej z tych książek nie przerabialiśmy na lekcjach. Żal minął, gdy zabraliśmy się za przygody Robinsona. Lekcje polskiego potrafią zabić całą radość czytania.

6. Gdyby była taka możliwość, to do świata z której książki chciałbyś/abyś trafić?

Do Narnii. Co do tego nie mam wątpliwości. Ten magiczny świat zachwycał mnie i przerażał, gdy byłam mała (opowiadałam Wam jak uciekłam z płaczem z pokoju, gdy serialowy Aslan umarł, a zakończenie tej historii poznałam dopiero na studiach, gdy w końcu przeczytałam cały cykl?). W tym zachwycie tkwię do teraz. 

7. Książka, którą zawsze chciałaś przeczytać, ale nigdy Ci się to nie udało?

Michale Ende Nie kończąca się historia. Czuję, że ominęło mnie coś ciekawego, a gdy po latach obejrzałam film (w dzieciństwie jakoś się nie udało) okazało się, że chyba przeoczyłam właściwy moment na seans, bo produkcja nie zrobiła na mnie takiego wrażenia, jakie na pewno zrobiłaby kilkanaście lat wcześniej.

8. Książka, której nigdy nie miałaś dość?

Dzieci z Bullerbyn - numer jeden mojego dzieciństwa.

9. Najgrubsza książka, jaką udało Ci się przeczytać?

Wydaje mi się, że były to Baśnie z tysiąca i jednej nocy. W każdym razie - niczego grubszego nie pamiętam.

10. Oprócz książek czytałam...

Komiksy. Z Kaczorem Donaldem oraz Kajkiem i Kokoszem. A, no i oczywiście z Asterixem, do którego zdarza mi się zaglądać do dziś. 

---

Jak wyglądałyby Wasze odpowiedzi? Koniecznie podzielcie się Waszymi wspomnieniami z dzieciństwa.

---

Na dobry koniec notki, kilka sfotografowanych ilustracji z książki Niezwykłe przygody Ani i Pawła. Skojarzenia z popularną serią dla dzieci o przygodach Martynki, jest jak najbardziej słuszne. W obu przypadkach autorem ilustracji jest belgijski twórca Marcel Marlier.

okładka książki





Przepiękne, prawda?

52 komentarze:

  1. Oj tak! Do Narni razem z Tobą bym się wybrała. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zacznij szukać odpowiedniej szafy. Ja jeszcze na taką nie trafiłam. ;)

      Usuń
  2. Ja osobiście "Dzieci z Bullerbyn'' nie znosiłam, ale za to uwielbiałam "W pustyni i w puszczy" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, dlaczego? To taka przesympatyczna książeczka.

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Zgadzam się. Zapadły mi w pamięć na długie lata. :)

      Usuń
  4. Też uwielbiałam "Dzieci z Bullerbyn" :) Jest to książka, którą najczęściej czytałam w dzieciństwie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Śliczne ilustracje z tej książeczki Ania i Paweł :)
    Baśnie Andersena czy Braci Grimm uwielbiałam :) A Komiksy z Kaczorem Donaldem do teraz zdarza mi się czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dawno już nie czytałam komiksów. Hmm... Może warto by było sięgnąć po coś ciekawego. Tylko co?

      Usuń
  6. "Dzieci z Bullerbyn" posiadam w wersji zmaltretowanej po wielokrotnym czytaniu w dzieciństwie - ich psoty i przygody wtedy mi się nie potrafiły znudzić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musze się w końcu postarać o własny egzemplarz, bo ten który sama wielokrotnie czytałam, został u rodziców.

      Usuń
  7. Mój numer jeden to też "dzieci z Bullerbyn"! W kółko to czytałam i za każdym razem tak samo przeżywałam, i się śmiałam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem co takiego jest w tej książce, ale na mnie działała (działa?) tak samo.

      Usuń
  8. Nie znam książeczki "Niezwykłe przygody Ani i Pawła", za to "Dzieci z Bullerbyn" to był mój numer jeden. "Baśnie z tysiąca i jednej nocy" również czytałam, podobnie jak w "W pustyni..." i "Robinsona...". Książki po przeczytaniu której się bałam nie pamiętam, za to wiem, że za każdym razem jak siadałam do czytania "Serca" Edmunda de Amicisa, płakałam, mimo, że byłam dzieckiem...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja z kolei nie znam "Serca". W ogóle z niczym mi się ten tytuł nie kojarzy.

      Usuń
    2. Piękna książka. Mam ją do tej pory w swoim zbiorze. W pięknej brązowej, sztywnej, obitej materiałem okładce. Musiałabym znaleźć i sprawdzić w którym roku była wydana, ale jest to bardzo stary egzemplarz:)

      Usuń
    3. Te stare egzemplarze czasami są dużo piękniej wydane niż nowe. I są wspaniałą pamiątką. :)

      Usuń
  9. Czytałem Tomka i chyba u mnie nie wywołał takiego przerażenia. :) "Dzieci z Bullerbyn" u mnie też numer jeden, a "W pustyni i w puszczy" przeczytałem tylko do połowy i chyba drugi raz nie chciałbym tego czytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nocna wyprawa na cmentarz? :D

      "W pustyni..." szalenie mi się podobało, ale nie wiem, czy ta lektura przetrwałaby upływ czasu, więc na wszelki wypadek nie będę do niej wracać.

      Usuń
  10. "Dzieci z Bullerbyn" to też książka mojego dzieciństwa. Poza tym jeszcze pod kilkoma twoimi innymi odpowiedziami mogłabym się podpisać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dzieci z Bullerbyn" najwyraźniej królowały w wielu domach. :)

      Usuń
  11. Narnia - to jest to! ;D Chociaż nie miałabym nic przeciwko Hogwartowi.
    Ciekawe odpowiedzi. Czytałam niemal te same książki (,,Dzieci z Bullerbyn" były świetne!) i oczywiście komiksy. Co tydzień kupowałam ,,Kaczora Donalda". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Harry'ego..." czytałam w późniejszych latach, z dzieciństwem mi się nie kojarzy, ale jako dzieciak na pewno byłabym zachwycona.

      Usuń
  12. Fanatsyczny tag, dzięki temu można przypomnieć sobie to i owo :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Też czytałam komiksy z Kaczorem Donaldem :) Ale za to nigdy nie czytałam "Niezwykłych przygód Ani i Pawła".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To chyba nie jest zbyt znana książka. Nawet nie pamiętam skąd ją mam. Za to żałuję, że nikt jej nie wznowił.

      Usuń
  14. Uwielbiałam komiksy z "Kaczorem Donaldem", a jeśli chodzi o książki to taką najbardziej zapamiętaną z dzieciństwa jest pierwsza jaką wypożyczyłam z biblioteki - Książe i żebrak Marka Twaina :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie pamiętam czy to czytałam. Chyba widziałam film na podstawie książki, ale samej książki nie pamiętam.

      Usuń
  15. Nienawidze obrazków z Martynki, więc wybacz tych też za bardzo nie polubię. Dlaczego? Przeczytaj u mnie wpis o Martynce i będziesz wiedzieć:P:D Buziak xx

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I również kocham "Dzieci z Bullerbyn":)

      Usuń
    2. Przeczytam. Bo jak można ich nie lubić, no jak? ;)

      Usuń
    3. Oj Ania, w tym jednym możemy się nie zgadzać:D To jedyna seria dla dzieci, która jak dotąd nie przypadła mi do gustu, może to moje dziwactwo, ale tak mam:) Tosia natomiast zachwycona była niebywale i czasami ją pożyczam, ale tylko dla niej,nie czytam jej tego - ona się nie skarży, bo lubi ją sobie oglądać. Ja jej Martynki nie żałuję, to po prostu nie jest coś dla mnie:) Swoją drogą Martynka to śliczne imię, zawsze mi się podobało.

      Usuń
    4. Ostatecznie możemy. ;)

      Tym bardziej, że Martynki nie znam (za to imię mi się podoba :P), więc trudno mi się wypowiadać co do treści. Obrazki będę chwalić. Dla mnie są przeurocze. :)

      Usuń
  16. Ja nie mogłam przebrnąć przez "W pustyni i w puszczy" - poddałam się po kilku stronach. Widziałam jedynie film. Za to bardzo lubiłam "Przypadki Robinsona Cruzoe" Daniela Defoe - nie żadne podróbki. "Kroniki Narnii" znam tylko z serialu z lat 80. oraz niedawnej kinowej ekranizacji. Ale chętnie przeczytałabym cały cykl :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj koniecznie. Ja ogromnie żałuję, że nie znałam tego cyklu wcześniej.

      Usuń
    2. Kiedyś sobie kupię :P

      Usuń
  17. "Dzieci z Bullerbyn" - uwielbiałam :) Faktycznie, piękne ilustracje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że "Dzieci..." robią ogólną furorę. ;)

      Usuń
  18. Mnie również przez lata zachwycali "Ania i Paweł", choć przyznam, że wolałam "Martynkę", która teraz wraca w wielkim stylu (ostatnio wręcz dowiedziałam się, że "Martynka", a zapewne też "Ania i Paweł" to książka napisana przez pedofila/dla pedofilii- bo jak się dziewczynka nachyla to widać jej majtki i to jest nieprzyzwoite...).
    Też trafiłam na podróbkę "Robinsona Cruzoe" i jest to jedna z dwóch lektur, których nie przeczytałam w toku całej edukacji. Za to omawianie jej wspominam bardzo sympatycznie :)
    Dla mnie dzieciństwo to książki Edith Nesbith, przede wszystkim genialna seria zaczynająca się od "Pięcioro dzieci i coś" oraz wszelkiego typu klasyki: "Mały lord", Mała księżniczka", "Tajemniczy ogród"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Martynki" nie znam. Miałam w rękach którąś część, ale na tym się moja znajomość z nią kończy. ;)

      Co do pedofilii, to chyba nie wiem co napisać. Czego to ludzie nie wymyślą...

      Usuń
  19. Po latach bardziej pamiętam te ilustracje niż treść. :D

    OdpowiedzUsuń
  20. No to mamy sporo wspólnego. ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Narnia, moje ulubiona seria z dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To co, dołączasz do poszukujących właściwej szafy? ;)

      Usuń
  22. Hahahaha, nie mogę się przestać śmiać z audiobooków Mama&Tata :D!

    A ja z komiksami Donalda wiążę jak najlepsze wspomnienia :D. Gigantów nie miałem, ale nadal w garażu leżą całe sterty zwykłych czasopism Kaczora Donalda ;3. Pamiętam, że nigdy nie czytałem tych dłuższych komiksów, a same te króciutkie :D. Lenistwo, lenistwo ;p...

    Pozdrawiam!
    Melon

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No co? Pierwsze audiobooki. Najlepsze!

      Nie taki leniwy ten Melon, jak o sobie pisze, bo teraz nie dość, że czyta książki, a nie komiksy, to jeszcze bez obrazków! :D

      Usuń
  23. Opowiadałam dziś mężowi o takiej książce, o dwójce dzieci, która podróżował po jakiejś niezwykłej krainie i miała niesamowite przygody. I to była Ania i Paweł-najpiękniejsza książka mojego dzieciństwa.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...