piątek, 19 sierpnia 2016

Zeszyt z cytatami: "Shantaram"




Myślałem o innej rzece, o tej, która płynie w każdym z nas, skądkolwiek przychodzimy, na całym świecie. To rzeka serca i jego pragnień. To czysta, esencjonalna prawda o tym, kim jesteśmy i co możemy osiągnąć.

***

(...) sprawiedliwość to sąd trafny i wybaczający. Sprawiedliwość się nie dokona, dopóki wszyscy nie poczują satysfakcji, nawet ci, którzy nas obrazili i których musimy ukarać. (...) sprawiedliwość to nie tylko kara dla winowajców. To także sposób, w jaki staramy się ich ocalić.


***

Polityk to ktoś, kto obiecuje ci most tam, gdzie nie ma rzeki.

***

Cierpienie to szczęście na odwrót.

***

Kiedy jesteśmy młodzi, sądzimy, że cierpienie to coś, co ktoś nam może zadać. Kiedy przybywa nam lat - kiedy zatrzaskują się jakieś stalowe drzwi, wiemy już, że prawdziwe cierpienie mierzy się tym, co nam odebrano.

***

Czasami płaczemy wszystkim z wyjątkiem łez.

***

Światem rządzi milion nikczemników, dziesięć milionów głupców i sto milionów tchórzy. Reszta nas, całe sześć miliardów, robi to, co nam każą!

***

Znasz różnicę między wiadomością z ostatniej chwili, a plotką? Wiadomości powiadamiają o tym, co ktoś zrobił. Plotka - ile miał z tego radochy.

***

Co lepiej charakteryzuje gatunek ludzki, spytała mnie kiedyś Karla, okrucieństwo czy zdolność odczuwania za nie wstydu? Wtedy to pytanie wydało mi się dojmująco inteligentne, ale teraz jestem samotniejszy i mądrzejszy i wiem, że ludzkiego gatunku nie charakteryzuje ani okrucieństwo, ani wstyd. To przebaczenie czyni nas tym, czym jesteśmy. Bez przebaczenia nasz gatunek doprowadziły się do zagłady podczas niekończących się aktów zemsty. Bez przebaczenia nie byłoby sztuki, bo każde jej dzieło jest w jakiś sposób dziełem wybaczenia. Bez tego marzenia nie byłoby miłości, bo każdy akt miłości jest  w pewien sposób obietnicą wybaczenia. Żyjemy, bo możemy kochać, a kochamy, bo potrafimy wybaczać.

***

Teraz wiem to, czego wtedy nie wiedziałem - że na dłuższą metę motywy mają większe znaczenie przy dobrych uczynkach niż złych. Kiedy uruchomią się wyrzuty sumienia i wstyd za zło, które wyrządziliśmy, uratować nas może dobro. A gdy w grę wchodzi ocalenie, z cienia wypełzają wszystkie nasze tajemnice i ukryte przyczyny. Mroczne motywy naszych dobrych uczynków przywierają do nas. Droga do odkupienia jest tym bardziej stroma, im bardziej nasze dobre uczynki są skażone potajemnym wstydem.

***

Jeśli nie szanujemy sposobu, w jaki je zarobiliśmy, pieniądze nie mają wartości. Jeśli nie możemy dzięki nim pomóc naszym rodzinom i bliskim, nie mają znaczenia.

***

Im bardziej starasz się naśladować kogoś innego, tym bardziej przeszkadza ci w tym twoja osoba.

***

"Każde uderzenie ludzkiego serca - mawiał wielokrotnie - jest kosmosem możliwości". I wydawało mi się, że wreszcie dokładnie zrozumiałem, o co mu chodziło. Usiłował mnie przekonać, że każdy człowiek może odmienić swój los. Zawsze myślałem, że przeznaczenie to coś niezmiennego, ustalonego dla każdego z chwilą jego narodzin, nieruchomego jak orbity gwiazd. Ale nagle pojąłem, że życie jest dziwniejsze i piękniejsze. Prawda wygląda tak, że niezależnie od gry, w jaką się zaangażujesz, niezależnie od szczęścia czy pecha, zawsze możesz zupełnie odmienić swoje życie jedną myślą lub jednym aktem miłości.

***


9 komentarzy:

  1. Same cytaty zachęcają do sięgnięcia po książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj już nie mogę się doczekać aż sama wreszcie sięgnę do tej książki ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że spodoba Ci się co najmniej tak bardzo jak mnie. :)

      Usuń
  3. Książka czeka na półce na swoją kolej. Cieszę się, że już ją mam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka wciągająca jak bagno :) jestem juz w połowie 2 części :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za drugą biorę się niebawem i liczę na podobne wrażenia jak przy pierwszej. :)

      Usuń
  5. Fantastyczne cytaty, nic tylko przeczytać książkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że książka by Ci się spodobała. :)

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...