niedziela, 27 listopada 2016

Beata Bochińska "Zacznij kochać dizajn"
RECENZJA

Beata Bochińska
Zacznij kochać dizajn
Wyd. Marginesy
2016
242 strony
Zaczyna się niewinnie. Od kupienia jednej filiżanki, wazonu, lampy albo talerzyka. Zazwyczaj ze względu na urodę. Po prostu nam się podoba i chcemy to cudo mieć na własność. Bez podtekstów i planów. Potem nadchodzi refleksja: to jest stare, więc może jest coś warte? Zaczynamy szukać. Do naszej świadomości powoli wdzierają się coraz większy niepokój i chaos, bo stajemy przed Himalajami informacji i nie wiemy, jak wśród nich lawirować. A w dodatku czujemy, że mamy na półce jedyną i wyjątkową filiżankę, i nie wiemy, jak bardzo jest cenna! Dramat!*

Witamy w świecie kolekcjonerów designu.



Książka podyktowana pasją



Wspaniałą cechą książek napisanych przez pasjonatów jest to, że dzięki nim można wkroczyć na poletko zupełnie nam obce i poznać coś z zupełnie nieznanej nam dziedziny. Na dodatek, poznać dzięki komuś, kto opowiadając o niej czuje się jak ryba w wodzie. I zaraża entuzjazmem. I rozbudza ciekawość. I w ogóle, sprawia, że chce się pogłębić wiedzę na dany temat.

Książka Zacznij kochać dizajn. Jak kolekcjonować sztukę użytkową wydała mi się ciekawa nie tylko dlatego, że zwyczajnie lubię ładne rzeczy, ale także z tego prostego powodu, że o polskim wzornictwie, o polskiej sztuce użytkowej książkę napisała Beata Bochińska, absolwentka historii sztuki, kolekcjonerka dizajnu, autorka facebookowej strony Bochińska Design, specjalistka od historii i zarządzania dizajnem. Krótko mówiąc: znawczyni-pasjonatka, a to zwykle jest zapowiedzią interesującej lektury.

I tylko spolszczone słowo "dizajn" jakoś tak drażni oczy. Pozwolę więc sobie, w miarę możliwości, zamienić je na bardziej swojsko brzmiące wzornictwo lub oryginalny design. 


Beata Bochińska


Tropem designu w internecie i w realu



Beata Bochińska opowiada o swej pasji... z pasją. Udało jej się połączyć pracę zawodową z zainteresowaniami, a to sprawia, że gdy pisze o wzornictwie, robi to z sercem. Kolekcjonerka przeprowadza czytelników przez świat polskiego wzornictwa, pokazuje rzeczy codzienne, bezpretensjonalne, zaprojektowane z pomysłem. Myślę, że Zacznij kochać dizajn, to książka, która sprawia, że czytelnik uważniej zaczyna się rozglądać wokół Z pewnością nie uczyni z niego eksperta, ale jest duża szansa, że dzięki niej doceni piękno kryjące się przedmiotach towarzyszących nam na co dzień - krześle, wazonie, talerzu. Być może sprawi, że ten i ów znajdzie w swoim domu prawdziwe rarytasy, które będą mogły stać się początkiem ciekawej kolekcji. Rarytasy do tej pory zbierające kurz, niedoceniane, niewyeksponowane. Może obudzi się w nim żyłka tropiciela, kolekcjonera, uaktywnią cechy estety. Może zacznie odwiedzać portale poświęcone wyrobom vintage, odkryje w sobie ową pasję.

Muszę się przyznać, że sama skorzystałam ze wskazówek autorki i na dłuższy czas przepadłam na polskich portalach Patyna i Yestersen czy belgijskiej stronie Vintage Design Point. Oprócz adresów witryn wyspecjalizowanych w kupnie i sprzedaży wzornictwa vintage, autorka podsuwa namiary na muzea i instytucje, które oferują zwiedzającym zarówno stałe, jak i czasowe wystawy dotyczące designu. Wśród nich są takie miejsca jak londyńskie Design Museum czy słynne nowojorskie Museum of Modern Art (MOMA), ale i polskie miejscówki, m.in. Centrum Designu Gdynia, Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie czy Galeria Dizajn. BWA Wrocław.




Przewodnik po świecie wzornictwa



Beata Bochińska opowiada o modzie na wzornictwo lat pięćdziesiątych, sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych, o przedmiotach, które być może wiele z nas kojarzy z dzieciństwa, z domu rodziców czy dziadków, o projektach, czyli tym co stanowi o atrakcyjności przedmiotów. Kolekcjonerka uczy jak patrzeć, żeby widzieć, dzieli się swoimi doświadczeniami, mówi o ikonach designu, o limitowanych seriach, prototypach, produkcji masowej. Okazuje się, że niekoniecznie najcenniejsze okazy to te należące do krótkiej, limitowanej partii.

Autorka książki Zacznij kochać dizajn nim zwróci uwagę czytelników na szkło Jana Sylwestra Drosta czy krzesła projektowane przez Marię Chomentowska, odpowiada na pytania tych, którzy jeszcze nie zdążyli złapać bakcyla lub dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie kolekcjonerów designu. Tych, którym cisną się na usta pytania: Po co mi kolekcja? Jak ją przechowywać? Jak i po co katalogować zbiory? Jak je eksponować i promować? Gdzie i od kogo kupować? 

Tak, ta książka przyda się z pewnością tym, którzy czują się nieco zagubieni i szukają przewodnika po świecie wzornictwa.




Kochamy książki pięknie wydane



Dla ceniących piękno ukryte w zwyczajnych przedmiotach, pozycja Zacznij kochać dizajn będzie ciekawa nie tylko merytorycznie. Książka jest pięknie wydana i bogato ilustrowana. Jak na książkę o designie przystało, opracowano ją z wyczuciem i dużą dbałością o estetykę. W kolejnych rozdziałach Beata Bochińska przybliża rozmaite kwestie związane z wzornictwem, opowiada o świecie kolekcjonerów i prezentuje kolejne okazy. Wiele z nich jest naprawdę zachwycających. 

To nie jest tak, że jutro kupię swój pierwszy wazon Drosta czy porcelitowy serwis z lat 50' wyprodukowany w Chodzieży, ale muszę przyznać, że Beata Bochińska dorzuciła do listy interesujących mnie tematów jeszcze jeden. 

A, i jeszcze coś.
Gdyby ktoś chciał mi sprezentować figurki Royal Dux projektu Jaroslav Ježka, to niech się nie krępuje. 







***

Książkę polecam
zainteresowanym wzornictwem
wielbicielom ładnych rzeczy
przyszłym kolekcjonerom designu
miłośnikom ładnie wydanych książek
interesującym się wnętrzarstwem

***

*Beata Bochińska, Zacznij kochać dizajn. Jak kolekcjonować polską sztukę użytkową, Wyd. Marginesy, 2016, s. 40.

***




18 komentarzy:

  1. Sama książka rzeczywiście jest pięknie wydana, ale ja jestem jakaś staromodna, bo w ogóle jakoś mnie to nie interesuje ;) Fajnie, że książka napisana o pasji z pasją, ale ja sobie mimo wszystko ją odpuszczę. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro staromodna to właśnie powinnaś być zainteresowana. W końcu to rzeczy vintage. ;)

      Usuń
  2. Książka wydaje się być godna uwagi, czytałam ostatnio podobną

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak zawsze najważniejsza jest pasja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Zawsze uważałam, że życie bez pasji jest niepełne. I mniej szczęśliwe.

      Usuń
  4. Już się obawiałam, że tylko mnie razi ten "dizajn". Ale sam pomysł na książkę na ten temat mnie przekonuje i chętnie dowiem się czegoś więcej o wzornictwie i być może złapię bakcyla kolekcjonowania pięknych przedmiotów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nooo... Powiem Ci, że jak zaczęłam przeglądać te wszystkie strony, to tylko myśl o odkładaniu kasy na podróże mnie powstrzymywała od zakupów. :P

      Usuń
    2. Właśnie obawiam się, że czeka mnie bankructwo jak wymyśle sobie jeszcze jedno zainteresowanie :P

      Usuń
    3. Cóż... Jest duża szansa, że tak właśnie będzie. :)

      Usuń
    4. No to się nazywa optymistyczna prognoza :P

      Usuń
    5. Cóż... Zawsze możesz się łudzić, że będzie inaczej. :P

      Usuń
  5. ja zawsze stawiałam i stawiam na prostote. Jeśli chodzi o dodatki to nie musi być drogo czy markowo ważne żeby było ładne i nie łapało zbyt dużych ilości kurzu :) Za to mam słabość do kubeczków i świec :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja gdybym się nie powstrzymywała, to bym miała w mieszkaniu małą graciarnię. :P Uwielbiam różne figurki, wazoniki, świeczki i czort wie jeszcze. Całe szczęście, że inne zainteresowania są na tyle kapitałochłonne, że zastanowię się pięć razy, zanim coś kupię. :P

      Usuń
    2. o to to co dostałam i chowam w kartonach mogę oddać :P mam masę figurek, wazoników itp. :)))

      Usuń
    3. Przygarnę razem z dodatkowym pokojem i regałami. :P

      Usuń
  6. Ta książce jest na mojej liście pozycji do przeczytania. Chętnie dowiem się czegoś innego i poszerzę swoją wiedzę :) Nie sięgnęłam jeszcze po podobne tytuły, więc mnie ona zachęca. No i lubię książki ze zdjęciami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam taką cichą nadzieję, że może autorka się kiedyś pokusi o napisanie książki dotyczącej najciekawszych projektantów i ich dzieł. Oczywiście bogato ilustrowaną. :)

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...