piątek, 3 października 2014

Warszawa odkryta na nowo
(Agnieszka Kowalska, Łukasz Kamiński "Zrób to w Warszawie!")

Agnieszka Kowalska, Łukasz Kamiński
Zrób to w Warszawie! Alternatywny przewodnik
Wyd. Agora
2014
330 stron
Wpadło w moje ręce trzecie wydanie Zrób to w Warszawie! Alternatywny przewodnik. Nie wypuściłam go z dłoni z trzech powodów. Po pierwsze: nie znam Warszawy. Po drugie: mam w planach to zmienić. Po trzecie: uwielbiam publikacje poszerzające moją wiedzę krajoznawczą. A jeśli są napisane w nietuzinkowy sposób - tym lepiej.

Agnieszka Kowalska i Łukasz Kamiński pokazują, że Warszawa to nie tylko Pałac Kultury, Zamek Królewski, Stare Miasto czy Łazienki przesiąknięte muzyką Fryderyka Chopina, ale także mnóstwo innych miejscówek, mniej lub bardziej znanych, które budują klimat naszej stolicy.


Co prawda nie da się mówić o Warszawie nie wspominając o darze radzieckim dla narodu polskiego czy ignorując kobietę z mieczem, tarczą, ogonem i nagim biustem, ale autorzy pokazują, że Pałac Kultury to nie tylko relikt komunizmu, który jako pierwszy rzuca się w oczy, gdy tylko przybywający do stolicy wychylą nosy z Dworca Centralnego, ale także basen, w którym pływając można podziwiać panoramę miasta (woda niemal dotyka przeszklonych ścian!), przepiękne żyrandole proszące się o uwiecznienie na fotografii i oczywiście spora dawka kultury w różnych jej odmianach. A Syrenka - cóż, jak się okazuje, w poszukiwaniu jej wizerunków, można urządzić sobie całkiem niezły spacer, wędrując dalej niż na Rynek Starego Miasta i w okolice mostu Świętokrzyskiego, ale także na Saską Kępę czy na Pragę-Północ do dawnej remizy tramwajów konnych.

Łukasz Kamiński i Agnieszka Kowalska z pierwszymi wydaniami książki
[źródło]

Podoba mi się taka nieszablonowa wyprawa po zakamarkach Warszawy, mieście tętniącym życiem, w którym nie tak łatwo się odnaleźć nowo przybyłym. Tym cenniejsze są rady dotyczące tego, co zobaczyć, gdy już sfotografuje się pomnik Chopina ze wszystkich stron, a w karku coś strzyknie od zadzierania głowy, by przyjrzeć się Zygmuntowi osadzonemu na kolumnie. Miasto coraz bardziej nowoczesne, ale i pełne reliktów przeszłości. Pojawiają się zaskakujące architektoniczne bryły, lecz i bary mleczne, skreślone na jakiś czas przez Polaków zachłyśniętych zachodnią karmą. Z jednej strony Warszawa stale się zmienia, zamiast wielkiego bazaru powstaje wielki kosz, likwidują się sklepy i knajpy, by na ich miejscu po chwili powstały nowe lokale, z drugiej nie zapomina się o przeszłości - Muzeum Powstania Warszawskiego przyciąga tłumy, a pasjonaci przemierzają miasto w poszukiwaniu neonów z czasów PRL-u.



Z informacji zawartych w Zrób to w Warszawie! skorzystają zarówno przyjezdni, jak i miejscowi. Wiele jest tu do odkrycia, w centrum i bocznych uliczkach, na Żoliborzu, Mokotowie czy Pradze Północ, od miejsc przesiąkniętych kulturą i sztuką, przez historyczne punkty, po warte polecenia knajpy i wyróżniające się sklepy. 

Autorzy serwują długą listę interesujących punktów w mieście, o każdym z nich opowiadając w kilkunastu zdaniach. Do głosu dopuszczają także warszawiaków. I tak, swoje miejscówki polecają także lokalni projektanci, fotografowie, artyści rozmaitej maści. To pozwala spojrzeć na Warszawę z różnych perspektyw, bo przecież każdy z nas widzi i odbiera świat po swojemu, czego innego szuka, co innego go fascynuje. 



Teksty dotyczące poszczególnych destynacji są krótkie - ot, wędka z przynętą zarzucona czytelnikom. Co ważne, są dwujęzyczne. Dla obcokrajowców to wielki plus, dla mnie bonus, bo pozwala sprawdzić się językowo. Przyjemność czytania jest podwójna. Plusem jest dodanie do notek adresów, zarówno tych pozwalających zlokalizować opisywane miejsce w plątaninie ulic, jak i wirtualnych.

Zrób to w Warszawie! to nie tylko słowa, ale i obrazy. Każdy wpis jest bogato ilustrowany. Architektura, sztuka, tęcza na Placu Zbawiciela - wszystko znajdziecie na zdjęciach. Pod koniec książki znalazło się także miejsce na plany dzielnic zawierające lokalizacje opisywanych obiektów, a nawet miejsce na notatki, w razie gdyby ktoś miał własne pomysły na to, jak zagospodarować wolny czas.



Podróż z Agnieszką Kowalską i Łukaszem Kamińskim jest wyprawą w poszukiwaniu klimatu Warszawy. Moli książkowych zaproszą do Wrzenia Świata, gdzie urzędują Mariusz Szczygieł i Wojciech Tochman, Miłośnikom muzyki elektronicznej do Nowej Jerozolimy, a wielbicieli sztuki współczesnej na Warsaw Gallery Weekend. 

Czy wiesz, gdzie można kupić "świńską koszulkę", dobrze zjeść, wyżyć się artystycznie, przespacerować po parku pełnym oryginalnych rzeźb, miło spędzić czas samotnie lub ze znajomymi? Być może wydaje ci się, że dobrze znasz stolicę lub masz pewność, że wiesz co warto pokazać tym, którzy dopiero zaprzyjaźniają się z miastem. Duet Kowalska & Kamiński z pewnością podsunie ci jeszcze kilka interesujących pomysłów. Autorzy otwierają przed czytelnikami drzwi do ulubionych sklepów i klubokawiarni, zabierają na przechadzkę po zielonej części miasta i udowadniają, że na niepozornej ulicy Poznańskiej można "utknąć" na cały dzień.



Świetny pomysł, ciekawe wykonanie (choć do pełni szczęścia zabrakło mi wyjustowania tekstu) - tak w czterech słowach można opisać Zrób to w Warszawie! Alternatywny przewodnik, w tym samym czasie wciągając na stopy obuwie, a na grzbiet kurtkę (wszak jesień to już nie przelewki - za kołnierz wpada to deszcz, to zagubiony liść). 

A teraz w drogę! Żywczykiem, moi mili, żywczykiem.



***

Książkę polecam
mieszkańcom Warszawy
tym, którzy chcą poznać stolicę nie tylko od tej najpopularniejszej turystycznie strony
poszukującym oryginalnych i klimatycznych miejscówek


David Bowie Warszawa


egzemplarz otrzymany
dzięki uprzejmości wydawnictwa


26 komentarzy:

  1. Od razu mam chęć pojechać do Warszawy :) Taki oryginalny przewodnik by mi się przydał :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Może dzięki tej publikacji polubię Warszawę...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja Warszawę pokochałam od pierwszego wejrzenia, choć rzeczywiście znam ją raczej od typowo turystycznej strony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie do niej nigdy nie ciągnęło, ale też w ogóle jej nie znam.

      Usuń
  4. ja zdecydowanie nie przepadam za tym miastem ani tym typem książek, ale mam za to komu ją polecić;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo podoba mi się Warszawa i gdybym kiedyś wybierała się tam na dłużej, z chęcią wzięłabym ze sobą ten przewodnik. :) Naprawdę świetna propozycja. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chyba muszę się zapoznać z tą publikacją ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! A może sama zrobiłabyś coś podobnego? I ciekawa jestem, czy znasz te wszystkie miejsca.

      Usuń
  7. NIE LUBIĘ PRZEWODNIKÓW :( W stolicy byłam niestety już ponad rok temu :(

    OdpowiedzUsuń
  8. Widziałam taka publikacje o Wrocławiu. wydaje mi się ze znam Warszawę ale do tego przewodnika z chęcią zajrzę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, o Wrocławiu chętnie bym poczytała. Częściej bywam tam niż z Warszawie.

      Usuń
  9. Oj przydałaby mi się taka książka, bo Warszawy nie znam prawie wcale. Miło by było razem z nią te wszystkie ciekawe miejsca w stolicy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno! Fajnie odkrywać takie nie zawsze oczywiste miejsca.

      Usuń
  10. Wstyd przyznać, ale nie znam swojego miasta zbyt dobrze, więc to książka idealna dla mnie. Sic! Nie wiedziałam, że w PKiN jest taki basen!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja Poznań tez znam słabo. :)

      To kiedy wybierasz się popływać? :D

      Usuń
  11. W trakcie ferii zimowych wybieram się do stolicy, więc książka wydaje się idealna.

    OdpowiedzUsuń
  12. W Warszawie byłam trzy razy i nie wybieram się tam w najbliższej przyszłości, więc książkę sobie odpuszczę, ale trzeba przyznać, że jest fantastycznie wydana!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł szalenie mi się spodobał. Wykonanie też.

      Usuń
  13. Studiuję w Warszawie i jestem trochę zła na siebie, że nie znam tego miasta zbyt dobrze (podczas nauki w jednym ze stołecznych liceów udało mi się zwiedzić jedynie okolice budynku szkoły, gdy miałam podjechać kilka przystanków dalej, zgubiłam się...). Chyba kupię ten przewodnik, bo czas w końcu trochę rozeznać się w okolicy i być może trochę pozwiedzać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem, ten przewodnik to świetny pomysł na odkrywanie Warszawy, bo są tu naprawdę różnorodne miejsca: od kulturalnych po gastronomiczne, od popularnych, turystycznych po te mało znane.

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...