sobota, 28 czerwca 2014

Tylko teraz, tylko tu!
Najlepsze książki według Katarzyny Bondy!



Takiego zestawienia nie znajdziecie nigdzie indziej! Tak jak Katarzyna Bonda zapowiedziała w wywiadzie sprzed kilu dni (Bonda znaczy jakość), specjalnie dla czytelników bloga Myśli i słowa wiatrem niesione (tak, tak, to ta strona na której właśnie jesteście) przygotowała dwie top listy - najciekawszych, najgoręcej przez nią polecanych książek kryminalnych i tych z kryminałem niezwiązanych


***

W trakcie spotkania z Katarzyną Bondą w Poznaniu, postanowiłam przełamać wrodzoną nieśmiałość i zapytać o to, jak autorce, która na kryminalnych historiach zna się bardzo dobrze, czyta się zbrodniczą literaturę w wykonaniu jej koleżanek i kolegów po piórze. 

Czy tak jak Tereza Pogodová, tłumaczka powieści Zygmunta Miłoszewskiego na język czeski, która interesując się ornitologią bez trudu zauważyła nieścisłości dotyczące charakterystyki opisywanych przez autora ptaków, tak i Katarzyna Bonda czytając kryminały, widzi owe nieścisłości, nielogiczności, przekłamania? Czy znając dobrze tematykę kryminalną, można czerpać przyjemność z lektury tego typu książek i dobrze się bawić zamiast analizować techniczne szczegóły, możliwości i niemożliwości fabularne? Okazuje się, że tak, o ile są naprawdę dobrze napisane. Inteligentnie, wiarygodnie, bez bazowania na utartych schematach.

Mogłam nie zapytać o takie dobrze napisane kryminały? Nie mogłam! Zapytałam więc i tak oto powstała...


Top lista kryminalna według Katarzyny Bondy
  1. Drugie życie pana Roosa, Håkan Nesser
  2. Człowiek bez psa, Håkan Nesser
  3. Rzeka tajemnic, Dennis Lehane
  4. Zmierzch, Johan Theorin
  5. Martwe popołudnie, Mariusz Czubaj
  6. Haiti, Marcin Wroński
  7. Uwikłanie, Zygmunt Miłoszewski
  8. Ciemne sekrety, Michal Hjorth i Hans Rosenfeldt
  9. Między tęsknotą lata a chłodem zimy, Leif GW Persson
  10. Suknia ślubna, Pierre Lemaitre

Ponieważ nawet twórca kryminałów nie samym tym gatunkiem żyje, autorka podzieliła się także listą dziesięciu najlepszych powieści niekryminalnych.


Top lista niekryminalna według Katarzyny Bondy
  1. Middlesex, Jeffery Eugenides
  2. Intryga małżeńska, Jeffery Eugenides
  3. Królowa południa, Arturo Pérez-Reverte
  4. Król szczurów, James Clavell
  5. Pani Bovary, Gustave Flaubert
  6. Mistrz i Małgorzata, Michaił Bułhakov
  7. Karnawał, Gerhart Hauptmann
  8. Sedno sprawy, Graham Green
  9. Sexus, Henry Miller
  10. Sto lat samotności, Gabriel García Marquez

Spośród dwudziestu wymienionych tytułów, do tej pory przeczytałam pięć: Uwikłanie, Króla szczurów, Panią Bovary, Mistrza i Małgorzatę oraz Sto lat samotności. Każda z tych książek jest zupełnie inna i wszystkie gorąco polecam także i ja, a tym samym z optymizmem spoglądam na pozostałe tytuły. Jest duża szansa, że trafią w mój gust.

61 komentarzy:

  1. Chętnie zapoznam się z tą listą wg pani Bondy.. i jedną i drugą, bo jeszcze żadnej książki niestety nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda więc na to, że sporo dobrych lektur przed Tobą. :)

      Usuń
  2. Do wyzwania:
    "Asiunia" - Joanna Papuzińska
    http://magicznyswiatksiazki.pl/asiunia-joanna-papuzinska-recenzja-498/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe zestawienie! Spośród kryminałów czytałam "Uwikłanie", "Zmierzch", "Człowieka bez psa", "Ciemne sekrety", "Między tęsknotą lata a chłodem zimy" i nie mogę nie zgodzić się z autorką, bo to bardzo dobre książki. Chyba mamy z panią Bondą podobny gust, więc muszę przeczytać też pozostałą piątką. Z drugiej listy czytałam "Mistrza i Małgorzatę" i "Sto lat samotności" - dwie z moich absolutnie ukochanych książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda na to, że gust faktycznie Wam się mocno pokrywa. Ciekawa jestem czy tak samo będzie z pozostałymi tytułami. :)

      Usuń
  4. Drugie życie pana Roosa, Håkan Nesser- Kryminał mi średnio przypadł do gustu. Znam Mistrza (z drugiej listy), no i Uwikłanie, i to by było na tyle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nessera jeszcze w ogóle nie znam, ale ogromnie jestem go ciekawa.

      Usuń
  5. Czytałam "Uwikłanie", świetny kryminał, teraz poluję na drugą część. Pozostałych z kryminalnego zestawienia nie znam, ale czytałam inne książki większości autorów. A Eugenidesa zanotowałam sobie już na spotkaniu autorskim. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A u mnie druga część leży i ciągle nie mogę się za nią zabrać. :/

      Też go sobie wpisałam w komórkę. Biedny, zakurzony pan. :P

      Usuń
  6. Co do listy kryminalnej tylko 6 to nie mój typ.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja niedługo biorę się za tę książkę. :)

      Nie odpowiada Ci styl autora?

      Usuń
  7. Zaliczyłam do tej pory z obu list: "Rzekę tajemnic", "Uwikłanie" (obie te książki bardzo polecam), "Król szczurów", "Pani Bovary", "Mistrz i Małgorzata", "Sto lat samotności".
    Z chęcią zapoznam się z tymi, których jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Rzekę..." na pewno przeczytam, bo inne książki autora bardzo mi się podobały i zamierzam je wszystkie nadrobić.

      Usuń
  8. Ja czytałam tylko Mistrza i Małgorzatę, ale na jakiś dobry kryminał z listy z pewnością też się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że lista jest dość ciekawa, ale więcej powiem, jak sama przeczytam. :D

      Usuń
  9. Chętnie przyglądnę się tym listom z bliska, bo niestety do tej pory nie czytałam żadnej z powyższych książek, choć kilka tytułów obiło mi się bardziej lub mniej o uszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wygląda więc na to, że sporo dobrego przed Tobą. :)

      Usuń
  10. Czytałam Mistrza oraz Sto lat..., ale na resztę z niekryminalnej listy pewnie się skuszę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie ciekawi zwłaszcza Eugenides. Autorka bardzo go chwaliła na spotkaniu w Poznaniu.

      Usuń
  11. Jeffery Eugenides! Uwielbiam tego autora :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A którą książkę poleciłabyś na początek?

      Usuń
  12. W drugiej liście zaskoczył mnie Gerhart Hauptmann. Przerabialiśmy go na studiach, ale tej pozycji nie znam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja niestety w ogóle nie wiem "z czym to się je". Jeszcze żadnej książki tego autora nie przeczytałam. A z tych przerabianych, któraś jest szczególnie warta uwagi?

      Usuń
  13. Chciałbym przeczytać "Króla szczurów".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat tę pozycję z czystym sumieniem mogę polecić. Jest świetna!

      Usuń
  14. Czytałem niewiele, ale te z listy kryminałów pewnie sobie poprzeglądam, bo Bonda wrzuciła tam świetną "Rzekę Tajemnic", Jeśli inne pozycje byłyby równie dobre, to jest to naprawdę warta uwagi lista :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta "Rzeka..." to mój coraz większy wyrzut sumienia, bo widziałam tylko film, a i to słabo pamiętam (co akurat jest plusem, bo lepiej będzie mi się czytało książkę).

      Usuń
  15. Nie czytałam nic stąd :c Jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Z wymienionych kryminałów nie czytałam żadnego. Co do drugiej listy, zastanawiam się, czemu tak nisko w zestawieniu znalazły się "Mistrz i Małgorzata" oraz "Sto lat samotności" :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tyle kryminałów czytamy, a wciąż jest tak wiele do nadrobienia. :)

      Może dlatego, że wyższe miejsca były już zajęte. :D

      Usuń
  17. Nie wypowiem się na temat listy ,,kryminalnej", ponieważ nie czytam zbyt często kryminałów i nie potrafię jej zweryfikować. Tę drugą listę nieco bym zmieniła, ale jestem w stanie ją zaakceptować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może to jest taka kryminalna lista, która przekonałaby Cię do sięgnięcia po ten gatunek?

      Co byś zmieniła w drugim zestawieniu?

      Usuń
  18. Genialny pomysł z tą listą! :) Sama się dziwie, bo obecnie zaczytuję się w książce "Rzeka tajemnic" - Dennis Lehane. I nawet jest na liście P. Katarzyny Bondy! Nieźle :D
    Kocham kryminały ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro kochasz kryminały, to dobrze trafiłaś. :)

      Podzielisz się ulubionymi tytułami?

      Usuń
  19. Ja przeczytałam Panią Bovary i Sto lat samotności. Obie polecam z czystym sumieniem.

    OdpowiedzUsuń
  20. Nic z tego nie czytałam, a słyszałam tylko o "Mistrzu i Małgorzacie", ale to chyba oczywiste :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy oczywiste, bo podejrzewam, że gdyby przeprowadzić sondę uliczną okazało by się, że sporo osób o tej książce nie słyszało, ale zdecydowanie warto ją znać. :)

      Usuń
  21. "Intryga małżeńska", Jeffery Eugenides - dobra rzecz, też polecam :] "Przekleństwa niewinności" tegoż również są warte przeczytania ("Middlesex" wciąż przede mną - niestety Znak nie ma w planach wznowienia -.-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, Dada! Dawno Cię tu nie było. ;)

      Eugenides mnie bardzo ciekawi i mam nadzieję, że wkrótce trafi do mnie na półkę.

      Usuń
  22. Nie mogę powiedzieć, czy mi się pierwsza lista podoba, bo - o zgrozo! - nie przeczytałam ŻADNEJ ze znajdujących się na niej książek. Ba! O większosci nawet nie słyszałam... ALe potraktuję to jako przewodnik na przyszłość :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak traktuję takie listy - jako świetną ściągawkę. Postaram się na pewno jak najszybciej przeczytać wymienione kryminały, a i pozostałych książek będę poszukiwać.

      Usuń
  23. Tytuły warte zachody, ale niestety z tego zestawienie czytałam tylko trzy: 'Uwikłanie", "Suknię ślubną" i "Mistrza i Małgorzatę". Chyba wydrukuję sobie to zestawienie i będę z nim krążyć po bibliotece, bo kilka pozycji warto poznać, na pierwszy rzut poszłaby "Rzeka tajemnic" na którą już czekam w kolejce niesłychany czas, i "Haiti".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lehane chyba szybko znika z bibliotek. Pewnie już bym przeczytała "Rzekę...", ale jak byłam po jego książki, to tej akurat nie było. :/
      Za to "Haiti" mam i to na szczęście do recenzji, więc przeczytam dosyć szybko. :)

      Czekam niecierpliwie na Twoje recenzje. Ciekawa jestem czy książki z listy przypadną Ci do gustu.

      Usuń
  24. O, pani Bonda dostaje plusik za Theorina;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za Clavella, Flauberta, Bułhakova i Marqueza jeszcze cztery ;)

      Usuń
    2. Theorina znam akurat z innej książki, ale wszystkie pięć plusów i ja bym przyznała. Ciekawa jestem, jak będzie z pozostałymi tytułami. :)

      Usuń
  25. Z listy kryminalnej znam 3 tytuły, a nie kryminalnej - 4. Nie jest tak źle:)

    OdpowiedzUsuń
  26. Spodziewałam się Larssona na liście kryminałów u Pani Kasi a tu taki szok. :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Z listy kryminalnej czytałam "Rzekę tajemnic" i była świetna! Zapisany do przeczytania mam również "Zmierzch" Theorina :) Z drugiej czytałam też tylko jedną książkę: "Mistrza i Małgorzatę", ale na ten moment wiem, że chciałabym sięgnąć po G.G. Marqueza :) A reszcie tytułów z obu list na pewno przyjrzę się bliżej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam "Rzekę..." tylko z filmu. Teraz już wiem na 100%, że muszę dopaść też książkę. A Marqueza gorąco polecam. :)

      Usuń
  28. Z "Suknią ślubną" się zgadzam, rewelacyjna książka! Wciąż brakuje mi czasu na napisanie jej recenzji. Czytałam ją pół roku temu, w sesji zimowej, a do tej pory pamiętam treść, szczegóły. Świetne, naprawdę.
    To samo z "Panią Bovary" i "Mistrzem i Małgorzatą". Rewelacyjne pozycje. A reszcie się bliżej przyjrzę, może coś trafi w mój gust.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znajdź go! Po takiej zapowiedzi, tym bardziej jestem ciekawa recenzji. :)

      Usuń
  29. Aż wstyd, bo z wszystkiego co wymieniła pani Bonda... nic, no nic nie czytałam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aj tam, wcale nie wstyd. Może raczej wskazówka, którymi książkami warto się zainteresować? :)

      Usuń
  30. 2 książki z tego zestawienia czytałam, co do reszty to już kurcze nie, ale z ciekawości przeczytałabym pierwsze miejsca;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko pierwsze? No nie mów, że kryminały Cię nie kuszą. ;)

      Usuń

Zapraszam do udziału w dyskusji. ;)

Wszelkie obraźliwe komentarze oraz reklamy stron będą usuwane.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...